Gian Lorenzo Bernini kimdir, Bernini bir heykeltıraş, ressam ve mimardır. Roma’daki eserlerin yaklaşık yüzde yetmişi Bernini’ye aittir.
Gian Lorenzo Bernini, 7 Aralık 1598 tarihinde Napoli, İtalya‘da doğmuştur. Tam adı Giovanni Lorenzo Bernini’dir. Babası Pietro Bernini de bir heykeltraşdır. 1605 yılında babası ile beraber Roma‘ya yerleşti. Önce babası Pietro’nun Roma’daki atölyesinde eğitim gördü. Çok genç yaşta yaptığı heykellerle dikkati çekti. 1619’dan sonra tek başına çalıştı. Roma’daki Barberini Sarayı’nın yapımında görev aldı. Papa’nın himayesine girdi. 1623 yılında Saint Pietro Kilisesi bazilikasının tamamlanmasıyla görevlendirildi, yarım yüzyıl süreyle orada çalıştı ve ünlü tavanlığı gerçekleştirdi.
Bernini yaşamının büyük bir bölümünü Roma‘da geçirdi. Sanatçı yapıtlarının çoğunu Borghese ailesi ve bu ailenin daha sonra papa seçilen üyeleri VIII. Urbanus, X. Innbcentius ve VII. Alexander’ın koruması altında gerçekleştirdi.
Bernini’nin önemli yapıtlarının çoğu Roma’daki Borghese Galerisi’ndedir. Aeneas, Ankhises ve Askanios’un Truva’dan Kaçışı bu dönemden örneklerdir. Bernini büyük boyutlu ilk heykellerini Scipione Borghese’nin isteği üzerine yapmıştır. Sanatçının yeni bir gerçekçilik anlayışıyla yorumladığı, Hades’in Persephone’yi Kaçırması, Davud, Apollon ve Daphne adlı heykelleri Borghese Galerisi’nde, aynı dönemde yaptığı Poseidon ve Triton ise Londra’daki Victoria-Albert Müzesi’ndedir.
Bernini, eserlerinin büyük bölümünü küçük maketler halinde tasarlayıp, kendi eğittiği veya keşfettiği genç çıraklara yaptırmıştır.
Gian Lorenzo Bernini, mimarlık alanında anıtsal ve dekoratif barokun kurucusu oldu. Önemli yapıtları “Apollon ve Daphne”, “Proserpina’nın Kaçırılışı”, 15 yaşındayken yaptığı “Davut Calut’u Öldürürken” adlı heykeller, “Azize Teresa’nın Vecdi” adlı heykel grubu, çeşitli mezarlar ve Roma’nın birçok alanını süsleyen çeşmelerdir. Barok akımın hareket, ışık, enerji, doğaüstü beğenisi, değişim ve dekor gibi niteleyici ögelerini bütün yapıtlarında uyguladı. 1665’te Fransa‘ya yaptığı gezi ve orada ortaya koyduğu yapıtlar, Fransız sanat tarihinde bir dönüm noktası oldu.
Gian Lorenzo Bernini’nin baş yapıtı, kuşkusuz Roma’daki San Pietro alanıdır; üstünde heykelleriyle oval biçimli sütunları olan ve bazilika üstündeki boşluğu çeviren bu revak, bazilikanın devamıdır ve onu bütünler. Bazilikayı Papaların sarayına bağlamak için, Bernini, bir boşluğu tünel biçiminde anıtsal bir merdiven çizmiş (Scala Regia), bu merdivende, boşluk ve ışıkla şaşırtıcı bir ustalıkla oynamıştır.
Bernini, Fransa’da Louvre Sarayı’nın dış yüzünü yeniletmek isteyen Fransa Kralı XIV. Louis‘nin çağrısı üzerine 1665’te Paris‘e gitti. Sarayın dış yüzü tamamlanamadıysa da, Bernini Fransa kralının bir büstünü yaptı. Bu büst bugün Louvre Müzesi’ndedir.
Bernini’nin resimlerinden pek azı günümüze ulaşabildi; heykellerinin çoğu ise Roma‘da bulunmaktadır. Bernini’nin mimarlık alanındaki son ama en önemli yapıtı, Roma’daki San Pietro Kilisesi’nin önündeki Noel, Paskalya gibi özel dinsel günlerdeki kutsama törenleri için tasarlanmış olan alandır.
Gian Lorenzo Bernini, 28 Kasım 1680 tarihinde Roma‘da 82 yaşında ölmüştür.
Önemli eserleri :
Apollo ve Daphne (heykel grubu, 1622-1624, Roma, Gallería Borghese);
Estasi di Santa Theresa (Azize Theresa’nın Vecdi, heykel grubu, 1645-1652, Roma Santa Maria della Vittoria Kilisesi);
XIV. Louis’nin Atlı Heykeli (1669-1677, Paris, Versailles ve Roma, Galleria Borghese);
San Pietro Kilisesi Kolonatları (1660, Roma);
Scala Regia (Kral Merdivenleri-Vatikan ile San Pietro Kilisesi’ni birleştiren merdivenler, 1663-1666);
Fontana del Tritone (Tritone Çeşmesi, 1632-1637, Roma, Piazza Barberini);
Fontana dei Quatro Fiumi (Dört Nehir Çeşmesi, 1647-1651, Roma, Piazza Navona);
Baldeken (1624-1653, Roma, San Pietro Kilisesi).
Poseidon ve Triton heykelleri
Costanza Bonarelli’nin büstü
San Pietro alanı
Hades’in Persephone’yi Kaçırması
Davud heykeli
Trevi Çeşmesi:
İmparator Augustus döneminde Romalı bir kız su arayan Romalı askerlere şimdiki çeşmenin yerinde olan su kaynağını gösterir. Bu su bir kemerle Pantheon’a kadar ulaştırılır. Dönemin Papası havuzun yenilenmesini ister ve Bernini ile anlaşır. Çeşme yapılır ancak o çeşme bu çeşme değilmiş. 100-150 yıl sonra yine dönemin papası bir çeşme yapılmasını ister. Çeşme için onlarca proje yarışır bunlar arasında Salvi’nin ki beğenilir ve bugünkü çeşme 1776‘da açılır. Yani bugünkü çeşmenin mimarı sanıldığı gibi Bernini değil, Nicola Salvi‘dir.