Biyografi

Russ Meyer kimdir

Ad Soyad: Russ Meyer Doğum Tarihi: 21 Mart 1922 Nereli: San Leandro, California, Amerika Meslekler: , Ölüm Tarihi: 18 Eylül 2004
Warning: A non-numeric value encountered in /www/wwwroot/biyografi.net.tr/wp-content/plugins/amp/templates/single.php on line 76

Russ Meyer kimdir, Amerikalı yönetmen ve fotoğrafçı. Sinema tarihinin en olağandışı rejisörlerinden biridir. Hepsi kült mertebesine erişmiş birçok filmin yazarı yönetmeni ve montajcısı olan Meyer, stilize şiddet temasının öncüsüdür. Filmlerinde erotik ve komik öğeleri birlikte kullanan Meyer, Faster, Pussycat! Kill! Kill!, Vixen! ve Beyond the Valley of the Dolls gibi ticari başarısı büyük olan yapımların da rejisörlüğünü yapmıştır.

21 Mart 1922’de San Leandro, California, Amerika’da dünyaya geldi. Alman asıllı Amerikalı babası William Arthur Meyer, polis, annesi Lucinda Hauck Howe ise ev hanımıydı. Doğumundan kısa bir süre sonra anne babası boşanan Meyer’ın yaşamı boyunca babasıyla dialoğu olmadı. Annesinin ona 8 mm. kamera almak için evlilik yüzüğünü satmasından sonra sinemaya sarılan Meyer, henüz 15 yaşındayken kısa filmler çekmeye başlamıştı.

20’li yaşlarına geldiğinde II. Dünya Savaşı’nın ön cephelerinde çarpışan bir asker ve çok başarılı bir savaş kameramanı olan Meyer’ın cephede çektiği birçok kare o dönemi anlatan en başarılı işler olarak adlandırılmıştı. 1970 yapımı, birçok dalda oskarı kucaklayan Patton filminde kullanılan savaş görüntüleri de Meyer’a aitti. Savaş sırasında hapiste olan bir grup askerin eğitilip Alman hatlarının gerisinde intihar gibi bir göreve gönderilişlerini kaydeden Meyer aynı olayı işleyen 1967 yapımı The Dirty Dozen adlı filme de ilham kaynağı oldu. Savaş yıllarında kameramanlığını geliştirmesinin yanı sıra Paris’te geçirdiği günlerde usta yazar Ernest Hemingway’le de tanışıp dost olan Meyer, uzun soluklu bu arkadaşlıktan sanatı adına da beslenecekti.

Çekimlerdeki akıcılığı sağlamak için Russ bir yöntem geliştirmişti. Geliştirdiği bu yöntem hem ona tüm kariyeri boyunca özgün işler çıkarmasında yardımcı olacak hem de günümüz sineması ve video klip dünyasını tümüyle değiştirecek tarzın gelişmesini sağlayacaktı.
Russ Meyer görüntülemek istediği objeyi birçok farklı açıdan çekip, elde ettiklerini keskin geçişler yaratacak hızlı bir montajla kurguluyordu. Bu sayede bugün MTV stili olarak bilinen ve yalnızca müzik piyasasında değil, büyük bütçeli Hollywood yapımlarında da sıkça görülen kurgulama yönteminin temellerini atmış oluyordu.

İkinci Dünya Savaşı sona erdiğinde, Russ Meyer kamerasını Playboy dergisi için kullanmaya başladı. Pin-up stiliyle savaş sonrası eğlence sektörünün canlanmasında büyük payı olan Meyer, ilk karısı olacak Eve Meyer’la da o yıllarda tanıştı. Russ Meyer’ın ilk filmlerinde de rol alacak olan Eve, 1977 yılının Mart ayında bir uçak kazasında hayatını kaybetti.

Russ Meyer 1959 yılında ilk uzun metraj filmi olan The Immoral Mr. Teas’i çekti. Filmin başrol oyuncusu Bill Teas, Russ Meyer’in ordudan arkadaşıydı. Erotik öğeleri komedi unsurlarıyla harmanladığı film yaklaşık 20 bin dolara mal olmuş ancak 1 milyon dolar hâsılat yapmıştı.

Meyer filmlerinde normalin çok üstünde göğüs ölçülerine sahip kadın oyuncularla çalışıyordu ve ilerde kendisiyle özdeşleşecek bu durum, yönetmenin babasız büyümesine ve annesine olan düşkünlüğüne bağlanmıştı. Filmlerinde yer alan pısırık ve genelde kadınlardan dayak yiyen erkekler de bu teorinin doğruluğunu kanıtlar nitelikteydi.

60’lı yıllarda sinemada tırmanışa geçen yaklaşım şiddetti ve Russ Meyer da bu hareketin öncülerinden oldu. 1965’te izleyiciyle buluşan Faster, Pussycat Kill… Kill filmiyle hızlı arabalar ve nedensiz şiddet temaları ön plana çıktı.

Meyers’ın 1968 yılında çektiği Vixen ise ticari anlamda çok büyük bir başarı sağladı. Filmde bir çok tabuyu yıkmaya çalışan Meyer, lezbiyenlik ve ensest gibi muhafazakâr Amerika için zorlu konuları ele alıyordu. Zamanının ötesinde olan bu yapımla box office’te yine büyük başarı kazanan Meyer, 1970 yılında ilk stüdyo filmi Beyond the Valley of the Dolls için kamera arkasına geçti. Yapımcılığını 20th Century-Fox’un ü0 milyon dolarlık gişe başarısı yakalamıştı. Rock müzik yapan bir kız grubunun Hollywood çarkları altında ezilişini ve yozlaşmasını anlatan film dönemin belgeseli niteliğindeydi. Getirdiği gelire karşın stüdyo sistemini kıyasıya eleştirdiği için Fox yetkilileriyle arası açılan Meyer aleyhinde başta Grace Kelly olmak üzere birçok yetkili kampanya başlattı ve 20th Century-Fox’la olan sözleşmesinin iptalini sağladılar. Bu olaydan sonra Meyer bir daha hiç stüdyo filmi çekmedi.

18 Eylül 2004’te hayata gözlerini yuman usta yönetmen, geride bıraktığı yapımlarla birçok yönetmene ilham vermiştir. Meyer’ın mizahla stilize edilmiş şiddet temasına hayran kalan yönetmenlerden biri de Quentin Tarantino’dur. kill-bill serisi hızlı arabaları, güçlü kadınları ve abartılı şiddetiyle Russ Meyer sinemasının derin izlerini taşımaktadır. Ayrıca John Waters, John Landis ve
James Cameron gibi yönetmenlerin eserleri de Meyer’den izler taşımaktadır.

Filmografi

Beneath the Valley of the Ultra-Vixens (1979)

Up! (1976)

Supervixens (1975)

Black Snake (1973)

The Seven Minutes (1971)

Beyond the Valley of the Dolls (1970)

Cherry, Harry & Raquel! (1970)

Vixen! (1968)

Finders Keepers, Lovers Weepers! (1968)

Good Morning… and Goodbye! (1967)

Common Law Cabin (1967)

Mondo Topless (1966)

Motor Psycho (1965)

Faster, Pussycat! Kill! Kill! (1965)

Mudhoney (1965)

Fanny Hill (1964)

Lorna (1964)

Heavenly Bodies! (1963)

Europe in the Raw (1963)

Skyscrapers and Brassieres (1963)

Wild Gals of the Naked West (1962)

Erotica (1961)

Eve and the Handyman (1961)

The Naked Camera (1961)

The Immoral Mr. Teas (1959)

The French Peep Show (1950)